5 gode annonseringstips fra Performance Bar

Performance Bar Mai 2019 på HIMKOK i Oslo med Synlighet

27 mai 2019 5 gode annonseringstips fra Performance Bar

Gikk du glipp av vårens Performance Bar der Head of Google Marketing Platform, Vegard Garder, ga sine 5 beste tips for å få mest mulig ut av annonsering?

15. mai 2019 var HIMKOK i Oslo fylt med mennesker fra alle bransjer og bedrifter som hadde tatt turen til vårens Performance Bar. De var der for å høre hva de bør gjøre med annonseringen sin for å få et fortrinn over konkurrentene. Her er de fem tipsene som du kan ta i bruk i din egen markedsføring i dag!

1. Start med remarketing nå!

Alle bedrifter bør aktivt kjøre remarketing ut mot brukerne sine som en del av markedsplanen sin. Jo oftere en bruker besøker siden din, desto større er sjansen for at den brukeren konverterer, altså utfører en ønsket handling (f.eks. et kjøp) hos deg.

I tillegg er remarketing en kostnadseffektiv annonseringsmetode. Du får muligheter til å skreddersy annonsene etter hva kunden har fortalt deg deres behov og interesser er, og ikke minst er det en fantastisk måte å sikre «top of mind» hos dem som har vist interesse for produktet ditt eller bedriften din.

Vegard Garder presenterer 5 gode annonseringstips på Performance Bar i Mai 2019 på HIMKOK i Oslo

Vegard Garder forklarer sine topp fem tips du bør gjøre innen annonsering

2. Del opp kundereisen til kundene dine

Ingen kunder er like. Ei heller er de i kjøpsmodus hele tiden. Det er derfor viktig at du deler opp annonseringen din og sikrer synlighet i alle de ulike fasene potensielle kunder kan befinne seg i. I Synlighet opererer vi etter kundereisen: Se – Tenke – Handle – Like.

Å dele opp annonseringen din på denne måten vil hjelpe deg å bygge opp kjennskap til merkevaren din, opplyse om hvilke produkter eller tjenester du tilbyr, samt skape konverteringer og bygge lojalitet.

3. “Use the power of Google Audience”

Gjennom Google Audience kan du målrette annonseringen din mot spesifikke publikum, enkelt få oversikt over målgruppelister og innsikt om hvordan de ulike målgruppene oppfører seg. Google Audiences utvikles og utvides løpende til nye, spennende publikum som bare blir bedre og bedre jo mer data som ligger til grunnlag for å bestemme akkurat hvem som er i målgruppen.

Målgruppene kan du i grove trekk dele opp etter:

  • Demografi
  • Interesser og hobbyer
  • Livshendelser (som f. eks. kjøpe hus og å gifte seg)
  • Intensjon og handlinger

Bruk Google Audience for alt det er verdt, og bli enda bedre kjent med målgruppen din!

4. Vil du vokse maksimalt over tid? Jobb med merkevarebygging

En undersøkelse fra The Secret Life of Search viste at kun 16% valgte å trykke på annonser fra en merkevare de ikke kjenner til. Den viste også at det tok dobbelt så lang tid for en bruker å klikke på en annonse fra en ukjent merkevare, enn på en annonse som var fra en bedrift brukeren allerede kjente til.

Du bør øremerke omtrent 60% av markedsbudsjettet til merkevarebyggendeaktivteter, altså markedsaktiviteter hvor salg ikke er hovedmålet. Suksess med slike aktiviteter kan heller måles ved å se på f.eks. rekkevidde, visninger og frekvens. Målet er til syvende og sist å bli “top-of-mind” hos både eksisterende og potensielle kunder. Da er det viktig å ha fokus på totalvekst over lengre tid fremfor kun salgsvekst på kort sikt. I lengden vil det lønne seg å jobbe med merkevarebygging.

Notér deg at merkevarebygging skjer i hele kundereisen – også i kampanjer med direkte salgsbudskap.

5. Skill deg ut fra konkurrentene

Det finnes mange måter du kan skille deg ut fra konkurrentene dine. Det er viktig å skille seg ut for at kunder skal legger merke til deg, og kanskje til og med velger deg.

Her er noen forslag til hvordan du kan tilpasse annonsene dine for å skille deg ut:

  • Lokal tilhørighet – Bruk stedsnavn i annonsene dine. Gjerne så lokalt som mulig.
  • Test ut Social Proof – Potensielle kunder stoler mer på andre kunder som allerede har erfaring med din bedrift.
  • Lag et tidspress – La kunden kjenne på at tiden er i ferd med å renne ut. Derfor må de slå til så fort som mulig!
  • Kilde til kunnskap – Fortell brukeren hva som er populært nå, og hold dem oppdatert på hva som skjer i dag og fremover i tid.

Hadde du ikke mulighet til å ta turen til Performance Bar denne gangen? Last ned presentasjonen til Vegard her.

Ikke gå glipp av neste Performance Bar!

Meld deg på Performance Bar-nyhetsbrev og bli blant de første som får muligheten til å melde seg på når neste dato blir lansert!

 

Stine Foldvik
Stine Foldvik
stine.foldvik@synlighet.no