13 grunner til at besøkende forlater nettstedet ditt

06 jul 2016 13 grunner til at besøkende forlater nettstedet ditt

I søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering og digital markedsføring er det essensielt å identifisere elementer som kan påvirke om brukerne liker eller misliker nettstedet ditt. Her får du en liten innføring i flere viktige elementer som kan påvirke brukere til å forlate nettstedet ditt tidligere enn det du ønsker!

1. Nettsiden tar altfor lang tid å laste

lastetid på nettstedet

Lastetiden på nettsider er i dag blitt mye mer relevant enn det tidligere har vært. Etter at Google inkluderte sidelastetid som en del av algoritmen for rangering i søkeresultatet, så har sidelastetid blitt ett av de viktigste elementene å se på når du skal optimalisere nettstedet ditt.

I følge en KISSmetrics-rapport, forventer 47% at en nettside laster fullt ut innen 2 sekunder eller raskere. 40% avbryter et besøk på grunn av 3 sekunder eller mer lastetid. Ved kun ett sekund tregere lastetid, vil det forårsake 16% nedgang i kundetilfredshet.

I Google Analytics har du mulighet til å sjekke sidelastetid for nettstedet ditt under menypunktet «Atferd» -> «Nettstedshastighet» og rapporten «Sidetiming».

Her vil du få en litt spesiell graf hvor den midterste linjen er gjennomsnittslastetiden din, og de grønne stolpene indikerer hvor mye raskere enn gjennomsnittet siden lastes. En røde stolpe vil indikerer hvor treg sidelastetiden er i forhold til gjennomsnittet.

Rett over denne visualiseringen, finner du nøkkeltallet gjennomsnittlig lastetid for datautvalget. Her bør du satse på sidelastetid under 3 sekunder.

I den første kolonnen i rapporten, anbefales det at du sorterer etter gjennomsnittlig innlastingstid for sidene. Da får du en prioritert liste over hvilke sider du bør optimalisere først. Før du begynner å optimalisere en side på nettstedet ditt for å forbedre hastigheten, husk at du bør sjekke hvor viktig siden er. Kanskje kan du avpublisere siden, eller eventuelt fjerne den, om den har større negativ påvirkning enn den vil ha positiv innvirkning når den er optimalisert.

Sidetiming for nettstedshastighet i Google Analytics

Spesielle forhold for nettsted med få besøkende

Hvis du har et nettsted som ikke har så mange besøk per dag, vil vi anbefale at du gjør en endring i sporingskoden og legger til siteSpeedSampleRate lik 100%. Sidelastetidsfunksjonen i Google Analytics sampler som default et utdrag av trafikken din. Med denne endringen i sporingskoden vil du få et mer riktig resultat med tanke på sidelastetiden.

Ønsker du å sjekke hvor raskt nettstedet ditt er? Skriv inn URLen i verktøyet Page Speed Insights fra Google.

2. Ikke optimalisert for mobile enheter

Hvor ofte har du ikke selv vært frustrert over at et nettsted ikke har vært tilpasset mobil? Når du blir tvunget til å scrolle i evigheter, zoome, samt klikke 40 ganger for å komme frem til dit du skal, så er det selvfølgelig at det påvirker brukervennligheten og dermed kundetilfredsheten.

Den massive algoritmeendringen til Google i 2015 har ført til at en del nettsteder har falt kraftig i rangering på grunn av manglende mobiloptimalisering.

Google fokuserer mer på brukeropplevelsen på mobil enn noen gang. Majoriteten av internettbrukere finnes nå på mobile enheter, derfor har Google justert sin strategi og regner nå mobile sider som et «must» for nettstedseiere.

Hvis du lurer på hvor stor andel av trafikken din som kommer fra mobil, kan du ta en titt under «Målgruppe» -> «Mobil» -> «Oversikt» i Google Analytics. Her finner du en tabell, som viser prosentvis andel av «mobile», «desktop» og «tablet».

Enhetsfordeling av trafikk i Google Analytics

3. Dårlig navigasjon på nettstedet

Når en bruker lander på nettsiden din, hva har han lyst å gjøre? Hvilke brukeroppgaver er tilgjengelig på nettsiden, og har brukerne mulighet til å navigere seg dit de ønsker?

Menyen er en av delene som er med på å gjøre et nettsted brukervennlig, men mangel på CTA (Call To Action), altså en knapp som tydeliggjør neste handling for brukeren, er svært vanlig på mange nettsteder. I følge en undersøkelse gjennomført av Small Business Trends, mangler 70-80% av små- og mellomstore bedrifter som en tydelige Call To Actions på nettsidene sine.

Som nettstedseier må du presentere en klar og logisk navigasjon, samt tydeligegjøre handlingsmuligheter for brukerne.

Enkelte sider har gjerne mer verdi for deg enn andre sider, også kalt POI (Pages of Interest). Du kan få mer innsikt i slik sider ved å ta en titt på «Navigasjonssammendrag«. Dette er en funksjon i Google Analytics som gir stianalyse for én spesifikk side.

I siderapporten under «Atferd» og «Nettstedsinnhold»  i Google Analytics, finner du «Navigasjonssammendrag» rett over grafen.

Der kan du se hvor mange som lander på den spesifikke siden, hvor mange som kom fra en annen side på nettstedet ditt, samt se hvor mange som avsluttet sitt besøk på den aktuelle siden og andelen av besøkene som gikk videre til en annen side på nettstedet ditt.

Dette er en rapport som gir god innsikt i bruken av spesifikke sider, og du kan se om brukerne faktisk går dit du vil at brukerne skal gå fra akkurat den siden.

navigasjonssammendrag i google analytics

4. Mange «pop-ups» på nettstedet

«Pop-ups» kan lett skape irritasjon  på et nettsted. Enkelte nettsteder bruker pop-ups i hytt og pine, og det kan fort bli et irritasjonsmoment for brukerne. Spesielt vil det påvirke mobile brukere, ettersom det ofte er problemer med å lese pop-ups på mobil. Hvis du skal bruke pop-ups, så bruk dem smart. Her bør du ha en plan for når de skal dukke opp og hvor ofte. For det bør aldeles ikke bli for ofte.

Et annet viktig element er målingen. Mål pop-upsene dine, og se hvor pop-ups har ønsket effekt, og hvor de ikke har det. Det har ingen hensikt å fortsette med pop-ups mot mobile brukere, om de mobile brukerne aldri bruker dem.

Bruk helst en litt mindre pop-up, ha med muligheten for å lukke den og bruk et godt design tilpasset moderne brukere.

5 . Uønskede lyder og avspillinger

Det anbefales å unngå bruk av musikk og lyd som spilles av automatisk på nettstedet ditt. Dette gjelder også autoavspilling på videoer, spesielt med lyd. Lyd kan være sjenerende i flere sammenhenger, for eksempel på jobb eller på offentlig transport. Resultatet kan være at brukerne forsvinner raskt ut igjen for å stoppe den plutselige lyden. La heller brukerne få bestemme selv at de vil spille av lyd eller musikk.

Det beste med å la brukeren velge selv, er at du kan måle alle avspillingene og dermed se hvor mange som er interessert i videoen eller lyden!

6. Distraksjoner på nettstedet

Du er kanskje kjent med «blink-testen». Denne testen går ut på at en bruker vil innen få sekunder (et blunk med øyenene) vite om nettsiden din er verdt deres tid eller ikke.

Da gjelder det å unngå «flashy» elementer som animasjoner, gif’er eller andre «spjåkete» elementer. Flere nettsteder benytter for eksempel blinkende knapper, fugler som flyr, snø som faller osv. Dette er ikke elementer du ønsker skal distrahere den besøkende. Du vil  at brukeren ivaretar eller kommer inn i et modus til å gjøre den handlingen du ønsker de skal gjøre, om det så er å handle i nettbutikken eller ta kontakt med deg.

En del av arbeidet med konverteringsoptimalisering er å finne en fin balanse mellom det som skal ha oppmerksomhet og det som skal tones ned, eventuelt tas vekk. For mange distraksjoner kan absolutt påvirke antallet konverteringer negativt.

7. Upersonlige bilder

Brukerne på internett er blitt mer modne, og de gjenkjenner «Stockphoto»- bilder ganske kjapt. Hvis du ikke har noen personlige bilder men kun bruker kjøpte bilder, vil dette virke svært upersonlig for brukeren og til tider «fake» og lite tillitvekkende.

Noen kjøpte bilder er bedre enn andre, så bruk litt tid på å finne de bildene som faktisk passer til innhold på siden. Ikke bruk bilder bare for å ha bilder. Bruk bilder som er relatert til det innholdet du har.

8. Kontaktskjema, men ingen kontaktinformasjon

Flere nettsteder har gjerne kontaktskjema, men ikke ytterligere kontaktinformasjon. Vil ikke selskapet ha henvendelser med mindre det kommer fra dette skjemaet? Er det utenkelig å ta i mot kunder via telefon, eller en direkte e-posthenvendelse?

Kontaktinformasjon, åpningstider og annen relatert informasjon er mye søkt etter i søkemotorene, og iallefall fra mobile brukere som gjerne er på farten.

Mobile brukere ønsker gjerne rask tilgang til kontaktinformasjon, og det koster dem lite å droppe ut av nettstedet ditt igjen for å søke på nytt hos Google, hvis de ikke kan ringe deg fra nettsiden din. Kontaktsidene er ofte benyttet som landingssider, altså en side som ofte er den første siden til de besøkende.

La dine brukere komme i kontakt med deg på den måten de liker best. I dag ser vi en økning i antall bedrifter som gjerne tilbyr personlig kontakt til spesifikke ansatte, kontakt gjennom forskjellige sosiale medier, eller andre kanaler som er relevante for bedriften.

Som bedrift bør kommunikasjonsstrategi være en del av den digitale strategien. Du bør ha på plass hvordan brukerne kan komme i kontakt med deg som nettstedseier, samt hvem og hvordan denne kontakten skal håndteres.

9. Hva driver denne bedriften egentlig med?

Hovedgrunnen til at du har et nettsted er for å fortelle alle om bedriften eller organisasjonen din. Da er det viktig at brukeren får et godt og tydelig inntrykk av hva nettstedet faktisk handler om, og hva bedriften, eller organisasjonen, faktisk driver med.

Forsiden er selvfølgelig viktig her, men «Om oss»-siden er også en betydningsfull, og ofte undervurdert, side. Denne siden bør inneholde klar og presis tekst om hva du som bedrift tilbyr kundene dine, hvem dere er og deretter hvordan brukerne kan komme i kontakt med deg.

10. Gamle nettsteder med stikkords-«pjuking»

«Back in the old days» da stikkord fortsatt var en viktig faktor for rangering i Google, så var mange nettsteder stappet med stikkord. Dette ble for en stund siden fjernet som grunnlag for rangering av Google, nettopp av den grunn at det ikke beriket brukeropplevelsen, heller tvert imot.

Dagens algoritme for rangering i Google er svært mye mer avansert enn den tidligere var, og Google har selv nevnt at de i 2014 hadde 400 algoritmeendringer i løpet av året.

Dette gir en indikasjon på at Google sin rangeringsmotor(er) oppdateres jevnlig og svært hyppig. Ikke fall for fristelsen å utøve gammeldags søkemotoroptimalisering, som idag byr på dårlig brukeropplevelse.

11. Sosiale delingsknapper

Noen nettsteder har sosiale nettverk som de ønsker at brukerne skal benytte, mens andre nettsteder ikke bruker sosiale medier i det hele tatt. Er du en av de sistnevnte, har du kanskje valgt å ikke inkludere delingsknapper for sosiale nettverk på nettsiden.

Selv om bedriften din ikke er aktiv på Twitter eller Pinterest, så kan det være mange av brukerne dine er det. Brukerne deler gjerne innhold som de synes er bra, og du kan gå glipp av spredning av innholdet ditt om du ikke gjør det superenkelt for brukeren å gjøre det.

12. Ingen blogg – ikke nok informasjon

En blogg er ikke nødvendigvis en blogg. I Synlighet kaller vi det kunnskapssenter. For en bedrift handler det ikke om å blogge om hva personalet spiser til lunsj, men å vise fram hvilken kompetanse bedriften sitter på. Det er rett og slett en mulighet til å vise de besøkende hva dere som bedrift kan bidra med, løse problemene deres, dele kunnskap, og vise hvilken ekspertise dere sitter på.

Hvis du ikke har nok informasjon om det du tilbyr, valgmulighetene, ofte stilte spørsmål, problemstillingene som kundene står ovenfor etc. så kan det være potensielle kunder forsvinner til et annet nettsted for å finne svarene. Da kan de potensielt bli hanket inn av en annen bedrift som har slik informasjon.

13. Titler og overskrifter som ikke stemmer med innholdet

Få ting er mer irriterende å klikke seg inn på en tittel, hvor innholdet overhode ikke stemme med tittelen.

Det er den sikreste metode for å få økt fluktfrekvensen (bounce rate) på nettstedet ditt. Titler, overskrifter og ingresser bør være søkeordsrelatert i henhold til det emnet eller innholdet du skriver om på siden. Dette er viktig for søkemotoroptimaliseringen, men det er også viktig for selve brukeropplevelsen. Brukeren ønsker gjerne en bekreftelse på at han har kommet til rett sted. Bruker du søkeordet i tittel, overskrift og ingress, vet brukeren med sikkerhet at han har kommet til rett plass.

Enkelt, men ofte oversett

Det kan høres ut som en selvfølge å ha på plass alle disse elementene, men dette er poenger vi ofte må dra opp i samtaler med bedrifter om nettstedene deres. Enkelte av disse punktene blir ofte nedprioritert til fordel for andre tiltak, som for eksempel design, men disse punktene kan potensielt påvirke konverteringsraten på nettstedet ditt.

Ønsker du flere tips og triks til hvordan du kan forbedre nettstedet ditt? Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrev!

Avatar
Krister Melandsø Ross