effektiv kundedialog

22 aug 2017 10 enkle tips til å få flere kunder på nett!

Det er mange virksomheter som er flinke til å selge. De har konkurransedyktige produkter eller tjenester, kjenner markedet godt, og håndterer potensielle kunder på en god måte. Det eneste de savner er flere salgsleads. De ønsker at flere skal ta kontakt, og de ønsker at flere skal bli en del av deres nettverk. Her får du verdifulle tips til hvordan du kan skaffe bedriften din flere henvendelser via internett!

En forutsetning for å lykkes på nett er at du er tydelig på hva målet med nettstedet ditt er. Finn ut hvilken rolle nettstedet har i bedriften din, og hvilke konkrete handlinger du ønsker at den potensielle kunden skal gjøre.

Definér både makro- og mikrokonverteringer, for eksempel kontakthenvendelser, nedlasting av nyttedokument, påmelding til nyhetsbrev eller lignende. Når du har bestemt deg, er det viktig at du sporer handlingene i Google Analytics, eller tilsvarende analyseverktøy. Det er den eneste måten du kan få kontroll på din digitale markedsføring, slik at du effektivt kan prioritere og optimalisere markedsinnsatsen.

Her har du 10 enkle tips til hvordan du kan få flere kunder på nett!

Tips 1 – Effektivt nettsted

Nettstedet ditt er motoren i den digitale satsingen. Er motoren dårlig blir dessverre resultatene også det. Et effektivt nettsted har (minst) en side per produkt eller tjeneste du tilbyr. Her skal det fremkomme klart og tydelig hvorfor den potensielle kunden skal velge dine produkter eller tjenester. Hver «produktside» bør inneholde en eller flere tydelige «Call-2-actions», ofte i form av et kontaktskjema på hver side.

Et godt eksempel på hvordan en god produktside kan bygges opp er Forvalt.no sin landingsside for kredittsjekk. Den har en tydelig tittel, ingress og kontaktmulighet, samt mer utfyllende informasjon lengre ned på siden. Tenk at du skal kunne «selge tjenesten» bare gjennom tittel og ingress. Du har kort tid på deg til å overbevise brukeren om at de er på rett sted og ikke bare klikker på «tilbake-knappen». «Tilbake» er den mest populære knappen på nett, og for at brukeren skal unngå å bruke denne, må vedkommende vite hvorfor de skal ta kontakt med akkurat din bedrift.

Tips 2 – Bli synlig i søkemotorene med annonsering

Normalt kommer 50-70% av trafikken inn til nettstedet ditt fra søkemotorer. Dette er for de aller fleste den viktigste kilden til trafikk og nye kunder og leads. Den raskeste måten å bli synlig i søkemotorer er via annonsering. I Norge betyr dette i all hovedsak Google (ca 90% markedsandel) og Bing (ca 10% markedsandel).

Med Google AdWords-annonsering kan du raskt bli synlig på de søkene som matcher dine produkter og tjenester. Det er selvfølgelig vanskelig å vite på forhånd hvilke ord folk søker etter, og hvilke ord som er lønnsomme å annonsere på. Dette kan AdWords-eksperter hjelpe deg med. Med testing og optimalisering finner du ut hvilke ord du bør være synlig p,å og hvilken budpris som er fornuftig. AdWords styres nemlig av budgivning, og den aktøren med beste «AdRank» kommer på toppen.

I praksis må du ha både rett budpris samtidig som relevansen mellom søkeordet, annonseteksten og landingssiden være i orden for å få mest mulig effektiv annonsering i søk.

Denne jobben undervurderes ofte. Det er nemlig lett å sette i gang søkannonsering, men en amatør vil oppleve langt lavere resultater enn eksperter på dette området. «Dersom du synes det er dyrt med en ekspert – prøv en amatør…»

Tips 3 – Få «gratis» trafikk fra Google

Når du har kjørt AdWords-annonser en stund, vil du se hvilken verdi det har for selskapet ditt å være synlig på relevante søkeord. Dersom du i tillegg klarer å bli synlig i det organiske søkeresultatet vil selvfølgelig dette være enda mer verdifullt for deg, da du ikke betaler for disse klikkene. MEN du må som regel investere tid for å oppnå høy organisk rangering i Google.

Kort fortalt er dette hvordan du kan rangere organisk i søkemotorene:

Først kan det være smart å gjøre en teknisksjekk av nettstedet. Uten å gå i detalj, handler det om å sjekke at sidene dine indekseres i søkeresultatet, at de er bygget opp slik at Google skjønner innholdet og at de laster raskt.

Deretter starter selve fundamentet innen SEO, nemlig søkeordsanalysen. Søkeordsanalysen bunner ut i en oversikt over hvilke søkeord du ønsker å rangere på og hvilken side du ønsker skal rangere for de ulike søkeordene. Dette kan igjen informere hvordan nettstedet ditt skal struktureres. For å komme frem til dette, må du vurdere blant annet intensjon bak søket, konkurranse og søkevolum.

Når du har spikret søkeordene må du optimalisere nettstedets innhold til å matche søkeordene du ønsker å rangere på. Du kan optimalisere mange ulike elementer, hvor sidetittel, overskrift og selve innholdet er det viktigste. Optimaliserer du varianter av søkeordet kan det hjelpe deg til raskere rangering. Les mer om optimalisering av produktsider her!

Lenker, eller PageRank, er fortsatt den «hellige gral» innen søkemotoroptimalisering. Det betyr ikke at du skal kjøpe deg lenker, eller melde deg inn i «directories» hvor du får masse lenker. Det er brudd på Googles retningslinjer, og juks blir oftere og oftere avslørt i takt med at Google oppdaterer algoritmene sine. Les mer om hvordan lenker påvirker rangering her!

Vår tilnærming til lenkebygging er innholdsmarkedsføring. Lager du nyttig innhold for brukerne vil du sakte med sikkert bygge opp autoritet på nett innenfor ditt ekspertområde og få både sosiale signaler og verdifulle lenker. Det gir den ønskede effekten på rangeringen. Utfordringen for de fleste er å lage det rette innholdet, samt strukturerer innholdet slik at du faktisk oppnår denne effekten.

Tips 4 – Nytteinnhold = leads

Nyttig innhold, som kan lastes ned i bytte mot e-postadresse eller annen kontaktinformasjon, kan være en fin måte å komme i kontakt med potensielle kunder. I B2B sammenheng kalles dette ofte «whitepapers».

Eksempelvis:

  • «Din ultimate guide for smart kundepleie»
  • «Mal for medarbeidersamtaler»
  • «Sjekkliste nettstedet – fjern svakhetene nå»

Det er viktig at dine whitepapers gjenspeiler din ekspertise, slik at brukerne danner det rette inntrykket av din bedrift.

Når du har laget et whitepaper, kan du promotere det på LinkedIn eller Facebook med målretting mot en demografi eller interessegruppe du tenker har nytte av nettopp dette dokumentet. Dokumentet bør du gjøre tilgjengelig på en landingsside på nettstedet ditt hvor det er enkelt å laste det ned.

Tips 5 – Del kunnskap, eksempelvis med blogg

Det er antageligvis naturlig for deg å dele kunnskap i møte med en potensiell kunde. Du ønsker antagelig også å pleie relasjonen og beholde kontakten. Selv om dette er en selvfølgelig for de fleste, er det ikke sikkert du er like flink til å gjøre det samme på nett.

Med et kunnskapssenter, eller blogg, kan du oppdatere nettverket ditt om nye muligheter, dele nyttig kunnskap og holde kontakten uten å virke masete. Bare husk at innholdet du deler bør matche kundens interesse.

Noen tips til hvordan du finner ut hvilket innhold du skal skrive:

  • Søkeordsanalysen kan gi konkrete tips til spørsmål brukeren leter etter svar på
  • Snakk med personer i bedriften med mye kundekontakt – de vet hva kundene lurer på og hva kundene interesserer seg for
  • Kundens utfordringer og problemer kan være grunnlaget for mange innlegg
  • Har det skjedd noe nytt som er viktig for målgruppen din å få med seg? Gjerne andres innhold (husk kildehenvisning)
  • Hvilken informasjon trenger kundene for å bruke produktene dine på beste mulige måte?
  • Kan du komme på noe som kan engasjere brukerne dine, eller underholde dem, relatert til din ekspertise?

Tips 6 – Bygg nettverk og bli en autoritet

Normalt anbefaler vi å bygge nettverk i form av følgere på Facebook og e-postmottakere. Nettverket er avgjørende for at innholdet ditt skal bli lest og for at du skal kunne høste anerkjennelse for ekspertisen din. Du ønsker å beholde kontakten med flest mulig mennesker. Det kan være både potensielle kunder, eller eksisterende kunder som kan være ambassadører for produktene dine.

Når du deler kunnskap OG har får anerkjennelse fra et nettverk av brukere, da har du blitt en autoritet på nett. En tilleggseffekt av dette er at Google kan se på deg som en autoritet, og du kan få høyere rangering i søkemotorene.

Tips 7 – Verktøy kan hjelpe deg

Det kan være smart å bruke verktøy utviklet for å håndtere leads. Hubspot, Sharpspring og Marketo er eksempler på slike marketing automation systemer. De er bygget for å både samle leads og kommunisere med kundene i etterkant. De benyttes som en del av salgsarbeidet og knytter sammen digitale og offline salgsaktiviteter.

Dersom du skal ha et verktøy som er helt rått på å bygge e-postlister og leads, anbefaler vi Sleeknote på det sterkeste. Kunder av Synlighet som tar i bruk dette verkøyet klarer normalt å øke antallet leads raskt. Verktøyet lar deg enkelt administrere pop-ups, slide-ins og ulike teknikker for å be brukeren om e-postadressen. Fordelen er at du administrerer alt fra et brukergrensesnitt, og ikke må vente på teknisk utvikling hver gang du skal gjøre justeringer.

Tips 8 – Booste relevante «sesonger»

De fleste produkter eller tjenester har visse perioder av året hvor interessen er større enn ellers. I disse periodene kan det være smart å drive displayannonsering for å få økt oppmerksomhet.

Dersom du ikke har sesonger, kan det være smart å gjennomføre en del kampanjer likevel. Grunnen er at du kommer i kontakt med nye brukere, og øker «dammen» av interessenter, og potensielt søkevolumene på dine produkter og tjenester.

Tips 9 – Følg opp digitale spor med remarketing

Brukere som har besøkt nettstedet ditt, eller kanskje sett en film du har laget, har større sannsynlighet for å kjøpe fra deg enn de som ikke har gjort det. Derfor fungerer det veldig bra å målrette annonser mot denne målgruppen, også kalt remarketing. Mange driver med displayannonsering rettet mot slike brukerne.

Som innen all annen form for salg, trengs det som regel flere «møter» eller samtaler før kontrakten er landet. Slik er det med salg på nett også. Det betyr ikke at du må være en hissig selger og mase på brukerne dine. Du kan heller velge å være en god rådgiver som minner brukeren på at du fortsatt kan hjelpe dem med å løse problemet.

Remarketing kan frekvensstyres, og det kan tidsplanlegges, nettopp slik at brukerne dine ikke blir lei av deg, men velger deg når de er klare til å handle produktet.

Tips 10 – Ring en venn

Teorien i handlingspunktene over er forsåvidt ikke så komplisert, men å håndtere alt dette alene kan være både tidkrevende og komplisert.

I Synlighet er våre konsulenter delt inn i fire overordnede fagområder nettopp fordi det er praktisk talt umulig å følge utviklingen og være konkurransedyktig på alle digitale områder samtidig. Derfor kan det være lurt å vurdere bistand fra eksperter. Aller helst eksperter som både kan lære deg nye smarte muligheter, gi deg gode råd, men også gjennomføre oppgaver på en del av disse områdene.

Kanskje vennen din i dette tilfellet er en av mine hyggelige og smarte kolleger? De liker å bli målt på vekst innen leads, og hjelper deg gjerne.

Ta kontakt med oss hvis du vil ha hjelp til å skaffe flere kunder!

 

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Kommersiell direktør i Synlighet og byråleder for Oslo-kontoret. Erfaring med digital markedsføring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder å tjene penger på nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "Søkemotoroptimalisering" med mer.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar