10 tips til effektive Nyhetsbrev

Asana nytt dashboard nyhetsbrev

05 feb 2015 10 tips til effektive Nyhetsbrev

Sliter du med laber effekt av nyhetsbrevene du lager? Er det få som i det hele tatt åpner mailen du sender ut? Eller trenger du rett og slett tips og inspirasjon til hvordan du kan gjøre det litt bedre enn forrige gang du sendte ut?

Vi alle har fått e-post vi oppfatter som spam eller unyttige. Spørsmålet er hvordan nyhetsbrev kan bli åpnet og lest av flest mulig.

Her er 10 enkle tips som kan gjøre ditt neste nyhetsbrev litt bedre enn det forrige.

 

Men først la oss se på nyhetsbrevet og rollen den har i din markedsføringsplan:

Nyhetsbrev er av og til et dårlig navn som kan misforståes. Poenget med nyhetsbrevet er nemlig ikke å komme med nyheter om bedriften din som ingen har interesse av å lese.

Et godt nyhetsbrev har en nytte for den du sender det til. Ordet e-postmarkedsføring er bedre fordi e-posten du sender ut kan ha ulikt innhold og misjon. Den er del av en større tanke om kommunikasjon og markedsføring av bedriften og merkevaren din.

Aller helst bør du også segmentere mottakere i jakten på best mulig relevans. Men det er et tema for et annet blogginnlegg.

Hvorfor e-postmarkedsføring?

Har du lurt på hvorfor så mange driver med dette? Det er rett og slett fordi det funker. Nyhetsbrev er målbart, og er i følge McKinsey 40 ganger mer effektivt enn Facebook. Det blir selvfølgelig som å sammenligne epler og bananer.

Vi har vært innom mange ulike Analytics-kontoer, og kan skrive under på at e-post for mange aktører er svært handlingsutløsende.

Å lese e-post er den aktiviteten flest av oss driver med på nett. Det er rett og slett en billig og effektiv måte å kommunisere på.

Vi mottar fortsatt masse irrelevant e-post, derfor må alle forsøke å bidra med mer interessante e-post og mindre av det som oppfattes som spam.

Blir nyhetsbrevet ditt oppfattet som SPAM?

Hva er greit å sende over e-post, og hva er ikke? Dette avhenger av hvem du er og hvilken forventning mottakerne dine har. Hva lovte du da de meldte seg på? Hvis du melder deg på XXL sitt nyhetsbrev forventet mange å få de beste tilbudene først. Det vil si at de kan pøse ut gode salgstilbud uten at du melder deg av.

Hadde vi i Synlighet gjort det samme ville folk meldt seg av nyhetsbrevene våre. For vår del er det viktig å bli oppfattet som en autoritet innen markedsføring på nett, og derfor byr vi på kunnskap. Kunnskap gjennom invitasjon til kurs og gratis frokostseminar, i tillegg til bloggartikler som hjelper folk å holde seg oppdatert.

En perfekt miks av salgsbudskap og kunnskapsdeling er kanskje det beste for mange, med vekt på å bygge lojale kunder og ambassadører.

Spammail er synonymt med unyttig e-post. Gjerne fra avsendere vi ikke kjenner. Eller e-post man ikke har bedt om å få. Vi reagerer ulikt på spammail, men det som er helt sikkert er at det ikke er postivt å bli oppfattet som unyttig. Respekter at innboksen er privatlivet til folk, og send relevante og nyttige nyhetsbrev.

Dersom du ønsker å havne i spamfilteret kan  du SKRIKE UT! Eventuelt kan du bruke unormalt mange store bokstaver eller støtende ord. Det finnes mange tips og meninger om hvordan du kan unngå å havne i spamfilteret, men det beste tipset er å bruke sunn fornuft når du velger innhold og mottakere.

Automatiserte nyhetsbrev og gode verktøy

Dersom du bruker masse tid på å sende samme e-post til ulike kunder kan det sannsynligvis automatiseres. For eksempel dersom du tilbyr påmelding til et arrangement på nettstedet ditt, kan du sette opp svar til dem som har meldt seg på, påminnelser før arrangementet starter og brukerundersøkelse etter at det er ferdig.

Mange lykkes med god automatisert kommunikasjon over e-post. For eksempel «Slik kommer du i gang…», for å hjelpe nye kunder med å ta i bruk produkter eller tjenester. Tenk over om du kan utbedre kundeservice gjennom automatiske e-post. Det kan være både tidsbesparende og lojalitetsbyggende.

Det finnes mange forskjellige gode verktøy og tilbydere der ute. Vi har spesielt god erfaring med et par leverandører. Apsis er ledende tilbyder av nyhetsbrevløsning i Norge. Grunnen til det er nok at de har en «event-modul» inkludert SMS-varsling som gjør det enkelt for dem som skal håndtere arrangementer. I tillegg tilbyr de god oppfølging. De både lærer deg opp og hjelper deg dersom du trenger det.

Et annet godt verktøy er Campaign Monitor. Da vi byttet til dette verktøyet halverte vi tiden vi brukte på utsendelser rett og slett fordi det er et så brukervennlig system som enkelt kan tilpasses mobile enheter. Sistnevnte er ekstremt viktig, da mange av oss leser e-post med mobil.

E-postmarkedsføring representert med en åpen konvolutt med en alfakrøll i gull og en blå pil rundt konvolutten

Bilde: GAAS

 

10 tips til effektive nyhetsbrev

#1 – Be om samtykke – markedsføringsloven knyttet til e-post

Tja – hvorfor det? Seriøse tilbydere av e-postmarkedsføring nekter deg faktisk å sende ut e-post dersom du ikke kan redegjøre for at mottakere har samtykket, uansett om det er bedrift eller person. De opererer med strengere regler enn Markedsføringsloven, og det er ikke helt uvanlig at de stenger ute aktører som ikke følger retningslinjene. En annen ulempe med dårlig mottakerliste er at du raskt klassifiseres som spammail av kjente mailtilbydere, for eksempel Gmail.

Markedsføringsloven sier at e-post og SMS er forbudt dersom du ikke har fått aktivt samtykke eller dersom det ikke er en eksisterende kunde. E-post til bedrifter, for eksempel post@-, firma@-adresse er lov. Altså e-post som ikke retter seg til en bestemt fysisk person.

Regler eller ei. Dersom du ønsker å opprettholde et godt rykte er det lurt å be om samtykke. Det er dessuten mottakerne som har godkjent å få nyhetsbrev som er den mest effektive målgruppen.

#2 – Lag en plan

Istedenfor å slenge ut en e-post i desperasjonen på et salg, kan det være lurt å angripe materien fra brukeren sin side. Hvem skal motta e-posten? Hva slags informasjon trenger mottakerne dine? Hva ønsker du å oppnå med dette? Hva ønsker du å formidle? Hvor ofte skal du sende?

Det kan være lurt å lage en innholdsplan med info om hvilken kunnskap du ønsker å dele. Altså hvilket innhold skal du produsere? Når og hvor skal det publiseres? Bloggen? Facebook? E-post? Twitter? Synlighet har laget maler for innholdsplaner – spør oss hvis du lurer på hvordan den kan se ut.

#3 – Tydelig «Call to action» og målbare handlinger

De mest effektive nyhetsbrevene har enkle og korte budskap og tydelige «Call To Actions». For eksempel:

  • Melde deg på noe, for eksempel «Meld deg på gratis frokostseminar»
  • Laste ned et dokument
  • Lenke til viktig informasjon på nettstedet
  • Videresende eller dele informasjon
  • Kjøp nå!
  • Kom i gang nå – for å ta i bruk en tjeneste eller lignende.

Det finnes nok flere eksempler, men poenget er at du fokuserer på noe konkret som du ønsker at leseren skal gjøre, og gjør dette tydelig og enkelt for brukeren.

#4 – Relevans er (som vanlig) konge

Kan du segmentere mottakerne dine på noen måte?

  • Alder, kjønn, geografi?
  • Basert på ulike produkter eller tjenester?
  • Basert på interesser?
  • Basert på adferd?

Med informasjon om mottakerne dine kan du segmentere/dele opp listene. Adferdsbasert markedsføring er blitt veldig populært. Remarketing er kanskje den mest kjente formen innen displayannonsering. Når det gjelder nyhetsbrev kan du lage triggerbaserte nyhetsbrev basert på adferd.

Relevans kan også skapes gjennom måten du skriver på og hvordan du ordlegger deg. Vær personlig! Istedenfor å prate om selskapet ditt bør du henvende deg til leseren. Bruk ord som du, deg, «ditt nye…», «5 tips om», «derfor skal du…», «gratis…». Se gjerne for deg en av mottakerne når du skriver teksten, og den blir straks mer personlig.

#5 – God timing

Noen er så kyniske at de kommer med salgsbudskap etter lønningsdag. Timing kan være viktig. For eksempel kan det være effektivt å utnytte en «snakkis» eller et arrangement som på en eller annen måte er relevant for saken din.

Andre produkter og tjenester er populære ulike deler av sesongen. Dunjakkesalget gikk for eksempel veldig bra når det ble gjort i forbindelse med nyttårssalget og når kulda «endelig» hadde kommet.

Ulike tider på døgnet kan også være relevant. Når ønsker du at mailen skal bli lest?

  • På vei til jobb
  • På jobben
  • På sengekanten

Legg merke til hva som fungerer for dine nyhetsbrev. Det som er helt sikkert er at vi er i ulik modus på ulike tider av døgnet. Vi har kanskje mer tid til å lese en god artikkel på sengekanten, mens påmelding til kurs gjør vi kanskje etter å ha spurt sjefen på dagtid.

#6 – Hvordan få inn nye e-postmottakere?

Det enkleste er å begynne internt i din bedrift. Forklare nytten av at folk melder seg på og sørg for at ansatte er gode ambassadører for nyhetsbrevene.

Husk å utnytte alle kontaktflater. Kunnskapssenteret, bloggen, nettstedet, sosiale medier, e-postsignaturen, i resepsjonen, butikken, ved kurs, på faktura. Kommer du på flere?

Sørg for at påmeldingen er enkel og at fordelen ved å melde seg på kommer fram. For eksempel «Motta e-boken om…» eller «Vær med i trekningen av…» eller enda bedre «Hold deg oppdatert…». Kort fortalt må det være en verdifull eller nyttig grunn til å melde seg på.

#7 – Lag relevant innhold

Korte konsise nyhetsbrev funker som regel best. Det er viktig at brukeren skjønner hva det handler om og at de raskt forstår fordelen av å lese brevet. Nedenfor er et godt eksempel. Her har Asana (prosjektstyringsverktøy) laget en nyttig funksjon som vil forenkle hverdagen min. De går rett på sak og illustrerer utfordring og løsning med bilder og noen få ord.

Asana nyhetsbrev - som fungerer
Asana nytt dashboard nyhetsbrev
E-postmarkedsføring fra Asana

Kjennetegn på godt innhold:

  • Personlig
  • Gode titler
  • Korte avsnitt / ingresser
  • Punktlister
  • Underoverskrifter
  • Fet eller kursiv skrift er effektivt

Husk også tips #3 – angående tydelig «call to action».

#8 – Lag en egen landingsside

For det første er egen landingsside lurt fordi du gjerne markedsfører et budskap via flere kanaler og henviser til ett sted. Gjerne et optimalisert sted tilrettelagt for en konkret handling eller deling. På en landingsside (på nettstedet ditt) i har du større spillerom enn i et nyhetsbrev. Det er flere tekniske og designmessige muligheter der.

Alle regler har unntak. Skal du rett og slett ut med enkel informasjon til brukeren kan det være grunner til at du ikke skal henvise videre til en nettside, men rett og slett skrive en god tekst som blir lest.

#9 – Sjekk hvordan e-posten ser ut før du sender den

Veldig mange e-post blir lest fra mobil. Designet må fungere for ulike skjermstørrelser. Gode mailprogrammer og e-postmaler tar høyde for nettopp dette. Du kan i mange tilfeller teste e-posten fra ulike nettlesere også via mailprogrammet.

Tenk enkelt når du (eller noen som hjelper deg) skal sette opp en e-postmal/template. Det er lite som skal til før en e-post ser rar ut fra ulike e-postklienter. Det enkle er ofte det beste.

#10 – Emnefeltet er svært viktig – vekk nysgjerrigheten slik at de åpner

Den viktigste forutsetningen for lykkes med nyhetsbrev er at den blir åpnet. Dette styrer du gjennom emnefeltet. Det finnes ikke fasit på hva som fungerer best for deg. Derfor er det beste tipset å teste ulike varianter og ha et bevisst forhold til det. Det er morsomt å teste ulike emnefelt mot hverandre for å sjekke hvilket alternativ som gir best resultat.

Noen tips til emnefeltet:

  • Vekk nysgjerrigheten
  • Bruk få ord
  • Ett tema fungerer som regel best
  • Kan du formidle følelse av at det haster?
  • Vær personlig og rett på sak

Eksempel 1: «Herrenes uke!».
Extra Optical en prisbelønt nettbutikk som selger gode briller til lav pris. De sender ut gode nyhetsbrev. Emnefeltet er dagsaktuell, kort og konsis. De trenger ikke skrive briller til meg, fordi jeg vet det handler om nettopp det.

Gode nyhetsbrev fra Extra Optical

Extra Optical – gode nyhetsbrev

 

Eksempel 2: «Akkurat nå – fri frakt på over 500 kr»
Coolstuff har brukt et enkelt virkemiddel for å få folk inn i butikken. En klar fordel for leseren.

Coolstuff - nyhetsbrev

Coolstuff – nyhetsbrev

Eksempel 3: «Your NEW Dashboard in Asana».
Denne viser klart at noe nytt og nyttig har kommet til leseren. Du blir nysgjerrig på hvordan det nye dashboard ser ut…

 

Her har vi sett på mange selvfølgeligheter, men det er jo selvfølgeligheter satt i system som ofte er bakgrunnen for vellykkede kampanjer. Håper det var nyttig for deg.

PS. Husk å lese UTMerket sporing. Den forklarer hvordan du kan spore og måle trafikken fra nyhetsbrevene dine.

Har du eksempel på gode/dårlige emnefelt? Kommentere gjerne…

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Customer Success Officer i Synlighet. Erfaring med digital markedsføring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder å tjene penger på nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "Søkemotoroptimalisering" med mer.