10 spørsmål til din digitale markedsføring i 2017

Synlighet ansatte som spiller foosball hos Google med 2017 overlagt

05 jan 2017 10 spørsmål til din digitale markedsføring i 2017

Har du lagd en plan for hvordan du skal fordele de digitale aktivitetene dine i 2017? Eller vet du ikke helt hvor du skal begynne? Her har du 10 spørsmål du kan stille deg selv for å se om du prioriterer rett med din digitale markedsføring i 2017!

1. Har du begynt å produsere video ennå?

I 2016 var det mye utvikling innen video på sosiale medier, med blant annet lansering av 360-video på YouTube og Facebook, samt live streaming av video på Facebook, Instagram og Twitter (via Periscope). Interessen for videomateriale virker nesten uendelig, og en tredjedel av all aktivitet på nett er videovisninger. I siste kvartal av 2015 overgikk videovisninger på mobil visninger på stasjonær PC og laptop.

Mann som står ute og ser på mobilen mens han venter på banen. Tekst: Et gjennomsnittsopphold på YouTube er 40 min - opp 50% år til år

YouTube tester nå små, seks sekunders teaser-annonser, kalt Bumper Ads, som kjøres i en tidsperiode før selve annonsen. På denne måten kan du gi en liten forsmak på det du har å si, før du kjører den lengre versjonen. Testingen viser foreløpig at brukere husker annonsene bedre på denne måten.

2. Tenker du mobil først?

Mobilbruken bare vokser og vokser, og flere bedrifter har begynt å tenke på mobilbruken før de tar hensyn til desktop. Wouter Blok, visepresidenten for digital vekst i teleselskapet Sprint, ser for seg at vi i 2017 vil se dobbelt så mye trafikk fra mobil som fra desktop. Har du allerede et aktivt forhold til hvor mange av dine besøk som kommer fra mobil?

Forhåpentligvis har du allerede et responsivt nettsted som gir en god brukeropplevelse både på mobil og tablet, så vel som desktop. Eller kanskje du allerede har designet nettstedet ditt med utgangspunkt i mobilopplevelsen?

Mobil er spesielt viktig i en prosess der brukere gjør research og kommer til en beslutning. Du bør altså ikke se på mobiltrafikken på samme måte som du gjør på desktop. De to enhetene bør ha egne mål og fokus. Sephora, amerikansk butikkjede for skjønnhetspleie, opplevde en økning i mobilsalg fra 25 % til 35 % ved å fokusere på å skape lojalitet på mobileenheter.

3. Har du et sikkert nettsted?

For å ha et sikkert nettsted bør du bruke HTTPS, en kryptert versjon av HTTP som gjør det mye sikrere å sende sensitiv informasjon, som kredittkortinformasjon og passord, på nettet. I 2015 oppfordret Google alle nettsteder til å oppdatere til HTTPS.

Vi har foreløpig ikke sett stor forskjell i søkemotorer mellom nettsteder som har HTTP eller har HTTPS, men Google ønsker at brukerne skal komme til sikre nettsteder fra søkeresultatet. På et eller annet tidspunkt kan det tenke seg at sikkerheten på nettstedet ditt blir en avgjørende faktor for rangering i søkeresultatet. Noen tror dette allerede kan skje i 2017.

Fra Januar 2017 vil Chrome, nettleseren til Google, gjøre det tydeligere hvilke nettsteder som er usikre ved å markere HTTP-nettsider med en advarsel. Dette kan ha en avskrekkende virkning og gjøre brukerne mer bevisste på sikkerhet når de handler på nett.

4. Er nettstedet ditt raskt nok?

Med den økende mobilbruken, blir det også viktig å ha et raskt nettsted. Desktopen din klarer kanskje å laste ned nettsiden med video, grafikk, animasjoner etc., men har du tenkt på hvordan opplevelsen blir på mobil? Google introduserte i slutten av 2015 Accelerated Mobile Pages, et «open source»-initiativ. Det er en strippet ned versjon av nettsiden din som gir ekstra rask mobil versjon og som til og med kan lagres på Google sin server. Dette skal bidra til å gi en bedre opplevelse av både nettsteder og annonser på nett.

Et raskt nettsted er ikke bare noe som er viktig for rangering i søkeresultatet, men også brukervennlig. Det er mange som klikker seg tilbake til søkeresultatet hvis det tar for lang tid å laste inn nettstedet. Foruten å prioritere nettstedets hastighet, burde du gjøre analyser av trafikken på nettstedet ditt for å finne eventuelle andre grunner til at brukerne forlater nettstedet ditt.

Les mer om konverteringsoptimalisering av nettsteder her!

5. Har du begynt å tenke på Voice Search?

Bruk av Voice Search, eller stemmesøk, har økt kraftig i det amerikanske markedet, særlig etter lanseringen av virtuelle assistenter som GoogleNow, Siri og Cortana på mobil. Spesielt er det den yngre generasjonen som liker å snakke med mobilen sin framfor å måtte taste inn hakkete setninger med søkeord.

Nå kommer også både Google og Amazon med virtuelle assistenter til hjemmet som kan svare deg på spørsmål mens hendene dine er opptatt med andre ting enn mobilen. Potensielt kan slike virtuelle assistenter føre til enda mer økning i stemmesøk. Du bør allerede nå begynne å tenke på hvordan brukere søker når de spør, framfor å skrive, i forhold til dine produkter. Ta dette med deg inn i innholdsmarkedsføringen din i 2017.

Les mer om stemmesøk her!

6. Har nettstedet ditt strukturert data?

I framtiden kan det bli viktigere å tagge mer innhold med «Strukturert Data» på nettsiden din. Strukturert data er en måte å organisere informasjon på slik at søkemotorer kan forstå hva innholdet er, f.eks. at paragraf tre er en oppskrift på vafler og paragraf to er en anmeldelse. Du har gjerne sett at noen søkeresultater f.eks. kan oppgi kursdatoer, en liten videothumbnail, eller anmeldelser. Dette er Google som eksperimenterer med strukturert data for å se om dette gir et bedre søkeresultat for deg.

søkeresultat på bergen kino i google som viser kinotider som en egen seksjon i toppen lagd med strukturert data

Google har begynt å satse på strukturert data siden 2009, men det har aldri virkelig tatt av. Google sier at det ikke brukes nok til at de kan vise det ofte, og nettstedseiere sier det motsatte. På grunn av dette har det ikke nødvendigvis noen øyeblikkelig verdi å sortere informasjonen på nettstedet med strukturert data. Det er nemlig ingen garanti at Google vil bruke det i et søkeresultat, men i vi forventer at det vil bli viktigere framover. Kanskje det vil bli viktig at søkemotorer forstår hvor lenge et kurs varer, hvor mye et produkt koster etc., fordi søkemotoren da kan finne den mest relevante siden når brukerne tyr mer og mer til spesifikke, long-tail stemmesøk.

7. Fokuserer du på long-tail søkeord?

Google jobber kontinuerlig med å få søkemotoren til å komme med de beste resultatene som løser folks problemer. Ved å introdusere kunstig-intelligens-algoritmen RankBrain, gav de oss enda en indikasjon på at det er viktig å fokusere på kvalitetsinnhold som brukerne er ute etter.

For søkemotoroptimalisering betyr det at du ikke bare kan fokusere på enkeltsøkeord som tidligere, du må også supplere innholdet på nettstedet med alt av nødvendig informasjon som en potensiell kjøper, eller en eksisterende kunde, kan ha bruk for. Du bør gjøre søkeordsanalyser og kundeundersøkelser for å finne ut hva de lurer på både før, under og etter de har kjøpt av deg. Med andre ord, du må finne long-tail søkeord for hele kundereisen.

Med flere veier inn til nettsiden din, hvor du kan løse brukerne sine problemer med et fantastisk nettsted, vil Google forstå at ditt nettsted er av høy kvalitet og nytteverdi.

8. Har du vurdert Programmatic?

Programmatic er den formen for annonsering som øker mest i USA, og det er spådd at bruken vil øke ytterligere 31 %. Det vil si at Programmatic går forbi alle andre annonsekanaler i vekst, som for eksempel annonsekanalene i de forskjellige sosiale mediene.

Men Programmatic er ikke nødvendigvis den beste veien for alle bedrifter. Bruker du for eksempel under 50 000 NOK i måneden på bildeannonser på nett, er det perfekt å bruke Google Display-annonsering. Sitter du på større summer, for eksempel 100 000 NOK i måneden, som du bruker på bildeannonser, forskjellige sosiale medier, YouTube etc., er Programmatic definitivt noe du burde vurdere i 2017. Har du en liten, spesifikk målgruppe du vil nå, eller er merkevarebygging et av målene dine, kan også Programmatic være verdt å se på.

Les mer om fordelene med Programmatic og RTB-annonsering her!

9. Tenker du på hele kundereisen?

Kundereisen er noe vi i Synlighet snakker mye om, blant annet hvor viktig det er å legge en digital strategi som tar for seg hva du skal gjøre, hvilke kanaler du skal bruke og hva som er målet i de forskjellige fasene. Med et helhetlig blikk kan du få et mer korrekt inntrykk av hvor stor livstidsverdien er på kundene du får inn med markedsføringen.

 

Det snakkes mye om attribusjon – hvilke markedskanaler som er ansvarlige for salgene – og det jobbes med å utarbeide bedre målingsmetoder for å kunne se hvordan de forskjellige kanalene påvirker hverandre. Tradisjonelt sett har det vært «det siste klikket» som har fått all æren, mye fordi dette er lett å spore. Å spore hele kundereisen kan virke utfordrende, men det kommer stadig flere verktøy som kan hjelpe deg med å få et innblikk i hvordan kundene dine påvirkes til å utføre et salg.

I Google AdWords kommer det en ny rapport, Cross-Device Attribution, som vil kunne rapportere på hele kundereisen i Google AdWords, med andre ord alle de forskjellige annonseklikkene på forskjellige enheter som til slutt ledet til et målbart salg eller konvertering.

 

10. Har du fått med deg endringene i Google AdWords?

Google AdWords kommer til å gradvis lansere nytt grensesnitt som skal gjøre det mer intuitivt å bruke systemet. Det nye designet har satt brukeren først – ut fra en markedsførers perspektiv. AdWords vil samtidig bli raskere og responsivt. Denne endringen vil bare påvirke utseendet i grensesnittet, ikke annonsene dine. Overgangen vil skje gradvis i faser gjennom hele 2017, og i begynnelsen vil du kunne skifte mellom den nye og gamle versjonen for å bli vant til endringen.

Småendringer i Google AdWords

  • Velge målgrupper for søkeannonser.
  • Speilpublikum –basert på dem som bruker nettstedet ditt – for søkeannonser (begynnelsen av 2017).
  • Meldingsutvidelse – søkere kan sende deg en melding rett fra søkannonsen.
  • Prisutvidelse i annonsen for første plassering på mobil (ikke lansert i Norge enda)
  • Kampanjeutvidelse i annonsen (testes for øyeblikket i noen markeder) – f.eks. avslag i prosent eller NOK ved Black Friday-tilbud
  • Flere annonseplasseringer i Play Store ved App-annonsering.

Uansett hvilke endringer 2017 måtte bringe til digital markedsføring, er det viktig å følge med og teste ut hva som fungerer for din bedrift. I digital markedsføring skjer det stadig nye endringer og utvikling, både endringer som vi vet kommer og de som plutselig overrasker deg en morgen. Det kan føles vanskelig å holde seg på toppen av alt. Vi tar gjerne en prat med deg om å øke synligheten i 2017! Kontakt oss her!

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar